Good Fish, wat (niet) te eten?

Lees onze tips!

Wij zetten graag op een rij wat je echt niet zou moeten willen eten en wat wel, als je de natuur een warm hart toedraagt. Hier komen de tips!

 

1 Ga voor groen

Gelukkig zijn er populaire vissen die over het algemeen in het groen staan op de VISwijzer, zoals haring, forel en makreel. Ook schelpdieren als oesters en mosselen zijn een veilige(re) keuze om af en toe te eten. Ook zijn er visproducten met een keurmerk. Good Fish en het WNF staan enkel achter de keurmerken MSC (wild gevangen), ASC (kweekvis) of biologisch.  Wel vinden WWF en Good Fish dat de MSC-regels voor duurzame visserij op dit moment te ruim worden toegepast. 

2 Rood niet doen

Om verantwoord kiezen makkelijker te maken, hebben Good Fish en het WNF een rode lijst gemaakt van zes veel gegeten soorten die je sowieso beter kunt mijden: kabeljauw en zeebaars (zwaar overbevist), sliptong (een babyvis met veel bijvangst en schade aan de zeebodem), paling (ernstig bedreigd), gamba’s (mangrovekap, gebruik van chemicaliën en slavernij) en geelvin, grootoog- en blauwvintonijn tonijn (diep in de gevarenzone).

3 Hou het simpel, begin met 1!

Het zou erg helpen als je jouw keus voor vis wil aanpassen. Begin gewoon stap voor stap. Start met één vissoort uit je menu te elimineren. Op deze pagina vind je informatie over zes vissoorten die gevangen of gekweekt worden met veel milieuschade. Kijk ook naar welke vis wel een goede beoordeling krijgt als alternatief, want daarmee stimuleren wij visproducenten om te blijven investeren in duurzaamheid.

Deze zes dus liever vermijden!