Duurzaamheid visserij op het spel door gebrek aan controle

Door gebrekkige overheidscontrole van de regels dreigt de Hollandse garnalenvisserij het MSC-keurmerk te verliezen. Een MSC-gecertificeerde visserij moet zich in de eerste plaats aan de regels houden. Als dat niet gebeurt, verliezen ze hun keurmerk. Dat zegt Christien Absil van de Good Fish Foundation in een reactie op de berichtgeving van de NOS waarin staat dat de kustvissers sjoemelen met het motorvermogen.

Een duurzaam gecertificeerde visserij moet aan allerlei eisen voldoen. Belangrijk is dat de vangstcapaciteit beperkt is. Daarom worden eisen gesteld aan de omvang van het schip en aan het motorvermogen. Met zware motoren kan harder worden gevist en dus meer worden gevangen. De Hollandse garnalenvisserij heeft krap twee jaar geleden het MSC-keurmerk gekregen omdat ze extra maatregelen hadden genomen om de visserij te verduurzamen. Maar, het blijkt dat het motorvermogen van garnalenvissers vrijwel niet wordt gecontroleerd. De zelfcontrole, waar de vissers voorstander van waren toen die werd ingevoerd, werkt niet. Directeur Christien Absil: “de overheid had er veel veel meer bovenop moeten zitten om de vissers te controleren. Wederom blijkt dat een sector zelfregulering niet aankan”.

Wanneer de garnalenvisserij het keurmerk verliest zou dat de derde visserij in korte tijd zijn. Eerder deze maand berichtte MSC dat het keurmerk van de makreelvisserij geschorst blijft omdat de overheden geen goede afspraken over de maximale vangst kunnen maken. Door de dramatische situatie van de Noordzeekabeljauw zal deze de komende maand het keurmerk kwijtraken. Ook hier was het de (Europese) overheid die te snel de beperkende maatregelen van het kabeljauw herstelplan had opgeheven, zodat de druk op het fragiele kabeljauwbestand meteen weer te hoog werd.

Vertegenwoordigers van de visserijsector verklaren dat de overheid verantwoordelijk is voor controle en handhaving. Het is in dat geval essentieel dat de overheid die controles effectief kan uitvoeren. Wanneer de techniek er is om dat te doen moet die ook verplicht worden gesteld. Een tachograaf die registreert wanneer het motorvermogen wordt overschreven is in dit geval een minimale vereiste.