Er geldt een aanlandplicht in de EU. Dit betekent in principe dat alle visvangst die onder een vangstbeperking valt, zoals een quotum, moet worden aangeland en in mindering worden gebracht van dat quotum. Ongequoteerde vissoorten zoals garnalen en inktvis of bedreigde soorten met een hoge overlevingskans zoals bepaalde haaien vallen hier dus niet onder. Ongewenste bijvangst mag sinds 2019 niet meer overboord gegooid worden. De aanlandplicht is ingesteld om selectievere vismethodes te stimuleren. Het is belangrijk dat vissers zich houden aan de aanlandplicht om overbevissing te voorkomen.
Maar helaas lukt dat niet. De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat de aanlandplicht in het algemeen slecht wordt nageleefd en dat vangsten veelvuldig illegaal of zonder te rapporteren overboord worden gegooid[1]–[2]–[3]. Om zeker te weten dat de aanlandplicht wordt nageleefd, is het belangrijk om goede monitoring en controle te hebben van wat er op zee gebeurt. Dit is ook belangrijk voor de algemene verbetering en controle op de visserij. Nederland gebruikte tussen 2010 en 2014 geen waarnemers aan boord (andere landen doen dat wel). Hoe Nederland in de afgelopen vijf jaar hun handhavingsopgave wel heeft ingevuld, is onduidelijk. Wel is duidelijk dat de huidige manier van controle doen niet voldoet. De Europese Commissie stuurde eind oktober 2020 een aanmaningsbrief naar Nederland.
Het Europees parlement heeft nu besloten dat controle op de aanlandplicht met camera’s vereist moet zijn voor een deel van de vissersvloot. De voordelen van camera’s tegenover waarnemers aan boord zijn onder andere dat er minder mankracht nodig is, dat camera’s objectief de gebeurtenissen laten zien en hiermee een eenduidig beeld geven van wat er weggevangen wordt. De data verkregen van camera’s is dus veel preciezer dan die van een waarnemer[4].
Eigenlijk zijn de camera’s ook voordelig voor de vissers. Er kan met behulp van de camera’s nauwkeuriger bepaald worden in welke gebieden de bijvangst hoog is. In het vervolg kunnen deze gebieden dan vermeden worden, waardoor de bijvangst lager blijft. Daarnaast helpen de camera’s en de GPS bij het bepalen van vangstlocaties. Zo kan illegaal vissen (in bijvoorbeeld beschermde gebieden) worden tegengegaan4. Op die manier is het veel minder aantrekkelijk om illegaal te vissen, en hoeven de goede vissers niet meer te lijden onder de kwaadwillenden. Omdat camera’s op schepen in de gehele EU worden geplaatst zijn er minder verschillen tussen de handhaving van dezelfde regels door verschillende lidstaten. Dat maakt de concurrentie tussen Nederlandse (en andere EU) vissers ook eerlijker. Bovendien kunnen vissers gemakkelijker hun vis vermarkten aan de milieu-bewuste consument.[5]
[1]https://www.efca.europa.eu/sites/default/files/atoms/files/Executive%20Summary%20NS%20LO%20Compliance%20Evaluation%20Report%202016-2017%20August%202019.pdf
[2] MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de stand van zaken van het gemeenschappelijk visserijbeleid en raadpleging over de vangstmogelijkheden voor 2020. Brussel, 7.6.2019 COM(2019) 274 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0274&from=EN
[3] MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD Naar een duurzamere visserij in de EU: stand van zaken en oriëntaties voor 2021. Brussel, 16.6.2020 COM(2020) 248 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0248&from=EN
[4] http://www.transparentfisheries.org/wp-content/uploads/2020/04/REM-Factsheet.pdf
[5] http://www.transparentfisheries.org/wp-content/uploads/2021/02/EU-Fisheries-Control-Coalition-REM-paper.pdf